Tuesday, September 20, 2016

Povestea creionului




Copilul îşi privea bunicul scriind o scrisoare. La un moment dat, întrebă:

- Scrii o poveste care ni s-a întâmplat nouă? Sau poate e o poveste despre mine? Bunicul se opri din scris, zâmbi şi-i spuse nepotului:

-E adevărat, scriu despre tine. Dar mai important decât cuvintele este creionul cu care scriu. Mi-ar plăcea să fii ca el, când vei fi mare.

Copilul privi creionul intrigat, fiindcă nu văzuse nimic special la el.

-Dar e la fel ca toate creioanele pe care le-am văzut în viaţa mea!

-Totul depinde de felul cum priveşti lucrurile. Există cinci calităţi la creion, pe care dacă reuşim să le menţinem, vom fi totdeauna un om care trăieşte în bună pace cu lumea.

Primă calitate: poţi să faci lucruri mari, dar să nu uiţi niciodată că există o Mână care ne conduce paşii. Pe această mână o numim Dumnezeu şi El ne conduce totdeauna conform dorinţei Lui.

A doua calitate: din când în când trebuie să mă opresc din scris şi să folosesc ascuţitoarea. Asta înseamnă un pic de suferinţă pentru creion, dar până la urmă va fi mai ascuţit. Deci, să ştii să suporţi unele dureri, pentru că ele te vor face mai bun.

A treia calitate: creionul ne dă voie să folosim guma pentru a şterge ce era greşit. Trebuie să înţelegi că a corecta un lucru nu înseamnă neapărat ceva rău, ceea ce este neapărat este faptul că ne menţinem pe drumul drept.

A patra calitate: la creion nu este important lemnul sau forma lui exterioară, ci mina de grafit din interior. Tot aşa, îngrijeşte-te de ce se întâmplă înlăuntrul tău.

Şi, în sfârşit, a cincea calitate a creionului: lasă totdeauna o urmă. Tot aşa, să ştii că tot ce faci în viaţă va lăsa urme, astfel că trebuie să încerci să fii conştient de fiecare faptă a ta.


de Paulo Coelho

    

Friday, June 10, 2016

Cincizeci de ani de politeţe







În ziua celebrării nunţii de aur, în timp ce îşi lua micul dejun împreună cu soţul ei, soţia se gândeşte: „Timp de 50 de ani m-am gândit numai la el şi zi de zi la micul dejun i-am oprit lui partea crocantă de deasupra chiflei. Astăzi vreau să mă bucur eu de acest deliciu!”

Aşadar, femeia a uns partea crocantă a chiflei şi i-a dat soţului cealaltă parte.

Când a văzut soţul gestul soţiei lui, i-a sărutat mână şi cu mare bucurie i-a spus: „Draga mea îţi mulţumesc din suflet pentru amabilitatea ta. Timp de 50 de ani nu am mâncat această parte a chiflei, deşi îmi place foarte mult! Nu ţi-am spus niciodată asta pentru că m-am gândit că tu meriţi să o mănânci pentru că îţi place ţie!”

(după N. Peseschkian)

Sursa: http://www.psihohipnoterapie.ro

Thursday, June 9, 2016

Teoria fără practică este nefolositoare. Practica fără teorie este oarbă.

 



   Odată, un tânăr profesor făcea o călătorie pe mare. Era un om foarte educat, cu multe titluri după numele său, dar avea puţină experienţă de viaţă. În echipajul corabiei pe care călătorea, exista un bătrân marinar analfabet. În fiecare seară, marinarul obişnuia să meargă în cabina tânărului profesor, să-l asculte cum vorbeşte despre diverse subiecte. Era foarte impresionat de ştiinţă tânărului. Într-o seară, pe când marinarul se pregătea să plece din cabină, după mai multe ore de conversaţie, profesorul îl întreabă:
 - Bătrâne, ai studiat geologia?
 - Ce-i asta, domnule?
 - Ştiinţa pământului.
 - Nu, domnule, n-am fost la nicio şcoală, la nici un colegiu. N-am studiat nimic, niciodată.
 - Bătrâne, ţi-ai pierdut un sfert din viaţă.
   Cu o faţa lungă, bătrânul marinar ieşi: ,,Dacă o persoană aşa de învăţată spune asta, trebuie să fie adevărat", se gândi el. ,,Mi-am pierdut un sfert din viaţă !" În seara următoare, iarăşi, pe când marinarul se pregătea să iasă din cabină, profesorul îl întreabă:
 - Bătrâne, ai studiat oceanografia?
 - Ce-i asta, domnule?
 - Ştiinţa mării.
 - Nu, domnule, n-am studiat nimic, niciodată.
 - Bătrâne, ţi-ai pierdut jumătate din viaţă.
   Cu o față şi mai lungă, marinarul plecă : ,,Mi-am pierdut jumătate din viaţă; aşa spune acest învăţat.
În seara următoare, tânărul profesor îl chestionează din nou pe bătrânul marinar:
 - Bătrâne, ai studiat meteorologia?
 - Ce-i asta, domnule? N-am auzit niciodată de ea.
 - Ei bine, ştiinţa vântului, a ploii, a vremii.
 - Nu, domnule. Aşa cum v-am mai spus, n-am fost la nicio şcoală. N-am studiat nimic, niciodată.
 - N-ai studiat ştiinţa pământului pe care trăieşti; n-ai studiat ştiinţa mării pe care îţi câştigi traiul, n-ai studiat ştiinţa vremii pe care o înfrunţi în fiecare zi? Bătrâne, ţi-ai pierdut trei pătrimi din viaţă.        Bătrânul marinar s-a simţit foarte nefericit ,,Acest învăţat spune că mi-am pierdut trei pătrimi din viaţă! Într-adevăr, înseamnă că mi-am pierdut trei pătrimi din viaţă".
    Ziua următoare fu rândul bătrânului marinar. El veni alergând la cabina tânărului şi strigă:
 - Domnule profesor, aţi studiat înotologia?
 - Înotologia? Ce vrei să spui?
 - Ştiţi să înotaţi domnule?
 - Nu, nu ştiu să înot.
 - Domnule profesor, v-aţi pierdut toată viaţa! Corabia s-a lovit de o stânca şi se scufunda. Cei care ştiu să înoate pot ajunge la ţărmul apropiat, dar cei care nu ştiu să înoate se vor îneca. Îmi pare aşa de rău, domnule profesor; într-adevăr, v-aţi pierdut viaţa.

Poţi studia toate ,,ologiile" din lume, dar dacă nu înveți înotologia, toate studiile tale sunt inutile. Poţi citi şi scrie cărţi despre înot , poţi dezbate aspectele lui teoretice subtile, dar cum o să te ajute asta, dacă refuzi să intri tu însuti în apă? Trebuie să înveţi să înoţi.


Sursa: William Hart ARTA DE A TRAI 

Friday, November 21, 2014

Schimbarea

                 

- Gata! spuse discipolul. De mâine, mă voi schimba! Voi fi mai atent, mai harnic, voi face mai mult sport, voi citi mai mult, voi face mult mai puține greșeli… Începând de mâine, voi fi alt om.
- Nu te vei schimba, spuse învățătorul, continuând, liniștit, să-și bea ceaiul.
- De ce credeți așa? Veți vedea, de mâine, voi fi altcineva.
- Dacă ți-ai fi dorit să te schimbi cu adevărat, te-ai fi schimbat chiar în această clipă…



Thursday, November 20, 2014

Ce alegi ?


Un om care se simţea veşnic împovărat de greutăţile vieţii i se plânse unui maestru spiritual vestit.
- Nu mai pot! Viaţa mi-e un chin!
Maestrul luă o mână de cenuşă şi o lăsă să cadă într-un pahar plin cu apă curată , bună de băut, pe care-l avea pe masă, spunând:
- Acestea sunt suferinţele tale. Toată apa se tulbură şi se murdări. Maestrul aruncă apa, luă o altă mână de cenuşă la fel cu cea dinainte, i-o arătă omului nostru, se apropie apoi de fereastră şi o aruncă în mare. Cenuşa se împrăştie într-o clipă, iar marea rămase la fel de curată ca înainte.
- Vezi?, îl lămuri înţeleptul. “În fiecare zi trebuie să alegi între a fi un pahar cu apă sau marea.”

Prea multe inimi neîncăpătoare, prea multe suflete şovăitore, prea multe minţi nepricepute şi braţe închise. Una dintre lipsurile majore ale timpului nostru este curajul ! Nu îndrăzneala prostească, temeritatea inconştientă, ci adevaratul curaj, care în faţa fiecărei probleme spune liniştit:”Există cu siguranţă o soluţie pe undeva, iar eu o voi găsi .”
… iar când în viaţa ta există momente în care te plângi de starea jalnică în care se află lumea, societatea sau când eşti tentat(ă) să arăți acuzator spre alţii, răspunde-ţi la o singură întrebare:
“Sunt parte din problemă sau din soluţie?”


(adaptare dupa un text de Bruno Ferrero)